ناگفته های علائم ظهور
25 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و تحیت

چندی است جماعتی؛ آگاهانه و یا نا آگاهانه اقدام به ترویج تحقق و تطابق علائم ظهور حضرت صاحب العصر و الساعة و الزمان علیه السلام؛ نموده اند که موارد ذیل در خصوص این امر مهم تبیین می گردد:

۱. اگر چه در متون شیعی مانند الغیبة؛ شیخ طوسی رحمه الله، بحث علائم ظهور طرح شده است؛ اما گسترش و بسط آن از کتاب" الملاحم و الفتن" ابن طاوس که گزارش متون اهل سنت است؛ بسط و ترویج یافت.

حقیقت محتومی که از روایات استنباط و استظهار می شود، این که مردم باید فقط متوجه اصل ظهور باشند و آن چه حتمی است فقط ظهور می باشد و علائم ظهور از امور قطعی و حتمی نیست.

کنَّا عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الرِّضَا علیه السلام فَجَرَی ذِکرُ السُّفْیانِی وَ مَا جَاءَ فِی الرِّوَایةِ مِنْ أَنَّ أَمْرَهُ مِنَ الْمَحْتُومِ فَقُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام هَلْ یبْدُو لِلَّهِ فِی الْمَحْتُومِ قَالَ نَعَمْ قُلْنَا لَهُ فَنَخَافُ أَنْ یبْدُوَ لِلَّهِ فِی الْقَائِمِ فَقَالَ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِیعَادِ وَ اللَّهُ لا یخْلِفُ الْمِیعاد.

نزد امام جواد علیه السلام بودیم. از سفیانی و روایاتی که بر آن اساس قیام او حتمی خواهد بود، سخن به میان آمد. به حضرت عرض کردم: آیا خداوند در امور حتمی ها هم بدا روا می­ دارد، فرمود: آری.

عرض کردیم: می­ ترسیم در ظهور قائم نیز بداء روا دارد! فرمود:

قیام قائم علیه السلام از میعاد و وعده­ های الهی است و خداوند خلف وعده نمی­ کند.

۲. اگر چه برخی در سند روایت فوق اشکال کرده اند؛ لکن حقیقت این روایت با آیات قرآن و دیگر احادیث تطبیق دارد و البته روایات مقابل این روایت نیز در جهت سند و جزئیات دارای ضعف و ابهام و. .. است.

بنابراین چون موافق قرآن است، می توان آن را پذیرفت:

در قرآن کریم آمده است:

"لِکلِّ أَجَلٍ کتابٌ یمْحُوا اللَّهُ ما یشاءُ وَ یثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکتابِ".

خداوند برای هر امری زمانی مقرر کرده و هر چه را بخواهد، محو می کند و یا برقرار می سازد و حکم اصلی نزد خدا است.

این آیه قرآن، حکم محو و اثبات برای همه حوادثی که زمان بردارند، عمومیت دارد و این حوادث، عبارتند از: همه آن چه در آسمان ها و زمین و مابین آن ها است و علائم ظهور، از جمله این حوادث زمان بردار است.

بنابراین، امکان بداء و تغییر در نشانه های حتمی ظهور امکان دارد.

۳. بداء، یکی از اعتقادات شیعه است. بدان معنا که خدواند، تغییراتی را در برخی امور ایجاد می کند که تصور ما، بر قطعی بودن آن ها است.

بنابراین، در واقع، تغییری در علم الهی به وجود نمی آید؛ بلکه تغییر در اطلاع و آگاهی ما، ایجاد می شود.

۴. حقیقت ظهور طبق یک سلسله تدبیر منظم در حال شکل گرفتن است و هرگز طول نکشیده؛ بلکه به تعبیر امام صادق علیه السلام مانند دانه های تسبیح منظم و در حال تحقق است و این ارتباطی به علائمی مانند خروج سفیانی؛ یمانی؛ دجال و. .. ندارد.

ﻋﻦ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻗﻠﺖ ﻟﻪ: . .. ﻓﺪﺍﮎ ﺍﺧﺎﻑ ﺍﻥ ﻳﻄﻮﻝ ﻫﺬﺍ ﺍﻻﻣﺮ. ﻓﻘﺎﻝ: ﻻ، ﻫﻮ ﮐﻨﻈﺎﻡ ﺍﻟﺨﺮﺯ ﻳﺘﺒﻊ ﺑﻌﻀﻪ ﺑﻌﻀﺎ

ﻓﺮﺩﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ علیه صلوات الله الملک الاکبر. .. ﻣﯽ ﭘﺮﺳﺪ: ﻓﺪﺍﯾﺘﺎﻥ ﺷﻮﻡ می ترسم ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﻃﻮﻝ ﺑﮑﺸﺪ؟

ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻧﻪ ﺍﯾن ها ﻣﺎﻧﻨﺪ دانه های تسبیح ﭘﺸﺖ ﺳﺮﻫﻢ محققﺧﻮﺍﻫﻨﺪ شد.

۵.از امام صادق علیه السلام نقل شده:

خَمسُ عَلاماتٍ قَبلَ قِیامِ القائمِ الصَّیحَةُ وَ السَّفیانِیُّ وَ الخَسفُ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکیَّة وَ الیَمانِیُّ .

پیش از قیام قائم، پنج علامت وجود خواهد داشت: ندای آسمانی، سفیانی، خسف و فرو رفتن (لشکر سفیانی) در زمین (بیداء)، شهادت نفس زکیه و یمانی.

این حدیث و حدیث های مشابه دیگر، نمی تواند دلالت بر این کند که ظهور امام مهدی علیه صلوات الله الملک الاکبر، حتما متوقف بر نشانه های است که باید به وقوع بپیوندد.

زیرا اشکالات فراوان درباره آن روایات مطرح است.

۶. در سند روایت علائم خمسه؛ محمد رازی و ابوسمینه وجود دارد که هر دو تضعیف شده اند و در رجال برخی از این احادیث افراد مجهول وجود دارند.

همچنین راویانی چون علی بن ابی حمزه و وهیب بن حفص و. .. واقفی هستند و احتمال جعل حدیث توسط آنان برای سوء استفاده از حوادث؛ بسیار قوت دارد.

۷. از کلیت این روایات که معطوف به علائمی هستند؛ ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی استفاده نمی شود؛ بلکه برخی اشاره به گشایش در امور شیعیان دارد نه ظهور فتامل

۸. در پاره ای از این احادیث اشاره به حکومت بنی عباس شده که قرن ها است ساقط شده است پس قطعا به فرج و ظهور امام علیه السلام ارتباطی ندارد.

۹.درباره خروج یمانی می توان گفت: فقط سه حدیث معتبر ملاحظه می شود؛ اما چون جزئیات آن در ابهام است و امر مبهم نمی تواند علامت و نشانه قرار گیرد؛ لذا نمی توان گفت خروج یمانی از امور حتمی است.

۱۰. در خصوص قتل نفس زکیه نیز فقط سه حدیث دارای سند معتبر است و در بخشی از این احادیث هیچ سخنی از ظهور نیست.

ضمن این که تعدادی از این احادیث به معصوم منتهی و مستند نمی شود و باید گفت به واسطه کتاب های مانند "التشرف بالمنن" ابن طاووس به شیعه راه یافته و تلقی به قبول شده است؛ فتامل! !!

۱۱. خروج سفیانی که گفته اند از نوادگان ابو سفیان است به عنوان علامت نیز دارای اشکالاتی است.

در طول تاریخ افراد زیادی خود را سفیانی نامیده اند، مانند: زیاد بن عبدالله بن یزید بن معاویه؛ علی بن خالد بن یزید بن معاویه؛ ابو حرب یمانی و. ...

برخی از مورخین احادیث مرتبط با سفیانی را جعل و ساخته اشخاصی مانند مصعب بن زبیر و. .. می دانند.

ابن عساکر در تاریخ دمشق تصریح می کند: مصعب بن زبیر: " زعموا انه هو الذی وضع ذکر السفیانی و کثّره "

ضمن این که درباره اسم سفیانی تشویش و اختلاف فراوانی است و اسامی: عبدالله؛ عثمان، عنبسه، حرب، عروة و پدرش یزید، هند، عتبه و. .. مثبوت است.

۱۲. درباره خَسْف در بیدا نیز باید گفت: به سبب ضعف سند و تعارض متون به حتمیت آن نمی توان اعتماد کرد.

۱۳. خروج دجّال( دروغگو؛ گمراه کننده. ..) در مصادر شیعی به عنوان علامت ظهور ذکر نشده و بیش تر احادیث دجّال به نقل از منابع غیر شیعی؛ ثبت گردیده است.

شیخ صدوق رحمت الله؛ خروج دجّال را از علائم آخرالزمان دانسته است نه ظهور امام زمان عجل الله تعالی.

البته مرحوم شیخ مفید رضوان الله تعالی، مدعی اخباری درعلامت بودن خروج دجّال برای ظهور است؛ اما در کتاب تحقیقی الارشاد؛ چهل علامت برای ظهور ذکر می کند؛ امّا خروج دجّال از آن علائم نیست و نامی از دجّال ذکر نمی کنند.

این نکته را هم باید متذکر شد: در منابع اهل سنّت، برای دجّال اوصافی بسیار وحشتناک و عجیب ترسیم شده است؛ مانند: شاخ در پیشانی؛ نقش کافر میان دو چشم؛ قدی بلند تا ابرها و. ..

همین اوصاف سبب شده تا بعضی اصلا وجود او را حقیقی ندانسته؛ بلکه رمز و یا نمادی برای تبیین موجودی خبیث و یا یک جریان و حزبی فتنه گر دانسته اند.

۱۴. برخی از محدثین و اهل تحقیق ذکر علائم را نمادین تفسیر نموده اند.

مثلا گفته اند خروج سفیانی و دَجّال و یا قیام یمانی نمادی از زشتی ها و خوبی هاست نه یک حقیقت مصداقی.

بنابراین طرح وقوع علائم و تعیین مصداق برای آن، هیچ گونه تایید مطلق روایی و تاریخی ندارد و شیعیان فقط باید منتظر ظهور باشند و این که کسی بگوید:

علائم ظهور واقع شده یا نزدیک است یک ادعای بدون منبع و مردود می باشد.

بله به تعبیر امام صادق علیه السلام تحقق ظهور چون دانه های منظم تسبیح در حال تحقق است.

والله المستعان

سید حسین خادمیان

۱۳۹۶/۰۴/۲۳

منابع

بحار الانوار؛ جلد ۵۲

غیبت نعمانی

دانشنامه امام مهدی عجل الله جلد ۷

الارشاد شیخ مفید

کمال الدین، شیخ صدوق ج 2،

https://telegram.me/seyedhoseinkhademian