شیرینی کمال حجاب
8 بازدید
موضوع: فقه و اصول

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و تحیت

در خصوص پاسخ به شبهه حجاب موارد ذیل تبیین می شود:

۱. مسلمان یا خود فقیه است و عمل به استنباط فقاهی خود می کند و یا مقلد است و باید تقلید کند و در طول تاریخ هیچ فقیه شیعه و سنی پیدا نشده است که به جواز بی حجابی، فتوا داده باشد.

۲.هم در آیات قرآن و هم در روایات بر وجوب رعایت حجاب تاکید شدید شده است مانند:«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلی عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ. ..؛[نور/۳۱] و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه های خود را تا گریبان فروگذارند و زینت های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر یا پدر یا پدر شوهر یا پسریا پسر شوهر خود یا برادر یا پسر برادر، یا پسر خواهر یا. .. ».

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/۵۹] ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسری های بلند] خود را بر خویش فروافکنند و. ..

«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما کانَ لَکمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْکحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِکمْ کانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیماً؛[احزاب/۵۳]».

الإمامُ علی لابنهِ الحسنِ صلوات الله علیهما:و اکفُفْ علَیهِنَّ مِن أبْصارِهِنَّ بحَجْبِک إیاهُنَّ فإنَّ شِدَّةَ الحِجابِ خَیرٌ لک و لَهُنَّ. ..

۳.سیره متشرعه بر رعایت حجاب بوده است.

۴. اهل حدیث و تفسیر؛ روایات متعددی را بر عذاب شدید زنان بی حجاب نقل کرده اند، که یک مورد آن حدیث معراج پیامبر صلوات الله است که صحنه عذاب زنان بی حجاب را دیده و نقل فرموده اند.

۵. قطعا آیات حجاب فقط مخصوص زنان پیامبر صلوات الله علیه و آله نبود و الاّ حضرت زهرا سلام الله و دیگر بانوان مانند حضرت زینب علیها السلام و. .. رعایت حجاب نداشتند.

۶. یکی از طعنه ها و اعتراضات حضرت زینب علیها السلام به یزید ملعون ربودن وسیله حجاب بود قد هتکت ستورهن، و ابدیت وجوهَهُنَّ.

اگر حجاب عملی واجب نبود حضرت زینب سلام الله ربودن آن را خلاف عدالت و. .. اعلام نمی کرد.

۷. عدم تصریح و تعیین حدّ درباره امر حرام دلیل بر عدم اهمیت آن نیست.

برای دروغ و غیبت و فحش و. .. هم حدّی نیست آیا غیبت کردن حلال است و حرام نیست؟

۸. طبق قاعده مشهور فقهی «التعزیر فی کل معصیة»، همه معاصی قابلیت مجازات تعزیری دارند.

لذا فقهاء مانند امام راحل قدس سره (در تحریر الوسیله) می فرمایند:حاکم جایز است برای هر معصیت کبیره که حدّ برای آن تعیین نشده تعزیر تعیین کند.

بنابراین حاکم می توانند جهت ترک حجاب؛ مرتکب را نیز تعزیر نماید و کارگزاران حکومت را ناظر بر حجاب مسلمین قرار دهد و...

۹. آری رعایت حجاب برای بانوان مخصوصا در فصل گرما بسیار توان فرسا می شود؛ اما ثوابی عظیم داردو با اقتباس از فرمایش امام صادق علیه السلام که فرمود: روزه گرفتن سخت است، اما ارزش این که انسان مورد خطاب دعوت خدا قرار می گیرد آن قدر شیرین است که آن سختی را بی اثر می کند؛ پس باید گفت:این که زن مورد دعوت به حجاب از سوی خدای سبحان قرار می گیرد آن قدر ارزشمند است که سختی حجاب را شیرین می کند و زن با حجاب در حال عبادتی مقبول است که بی حجاب از آن محروم است.

طبق استظهار از روایت امام صادق علیه السلام: بی حجابی سبب طمع در کمال زن است و لذا یکی از رازهای وجوب حجاب در نماز؛ دفع و شکستن طمع در کمال زن و حفظ کمال او است، که حجاب مایه کمال زن است فتامل.

خوشا به حال آنان که لیاقت دعوت خدای سبحان را دارند.

والله المستعان

سید حسین خادمیان

۱۳۹۶/۰۴/۲۵

منابع

قرآن کریم

نهج البلاغه؛ نامه ها

تحریر الوسیله؛ ج۴؛ کتاب الحدود؛ فصل الثالث؛ فروع

قواعد الفقهیه؛ موسوی بجنوردی

مقتل لهوف؛ سید بن طاوس

معاد شناسی؛ محمد حسین حسینی طهرانی

https://telegram.me/seyedhoseinkhademian

#_م_ش_#۲۱۲#